Potrzeba przeszkolenia zespołu z zakresu planowania produkcji pojawia się w przedsiębiorstwach przeważnie w stacjach kiedy skomplikowane zadanie analityczno planistyczne sprawiaj podległym znaczny problem. Jednakże należy utrzymywać wysoki poziom standardów planistycznych, poznanie nowych narzędzi, wymianę doświadczenia z kimś kto powinien taką wiedzę posiadać.

Planując budżet większość zagląda do Internetu (jako główne źródło wiedzy) gdzie na podstawie słów kluczowych „szkolenie planowanie produkcji”, „zarządzanie produkcją”, „szkolenia dla planisty” określa koszty w zakresie 1300 do 1900 PLN na osobę, generalnie nie zastanawiając się co uzyskujemy w ramach tej kwoty. Chcąc uniknąć rozczarowania postanowiłem przeanalizować rynek w celu sprawdzenia co standardowe szkolenia oferują, a następnie zweryfikować w rzeczywistości.

Zagadnienia w ofercie firm szkoleniowych agregują się mniej więcej do poniższej listy:

  • Narzędzia planistyczne MRP II, ERP, APS itp..
  • Techniki optymalizacji produkcji
  • Rotacja zapasów
  •  Analiza materiałowa według: ABC i XYZ
  • Gra symulacyjna
  • Rozróżnienie planów produkcji oraz ich zastosowanie
  • Systemy planowania push i pull
  • Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI)
  • Planowanie zdolności produkcyjnych – CRP
  • 5S

Formy prezentacji oferty są różne, zależy tylko i wyłącznie od firmy szkoleniowej, która próbuje przekonać klienta do swojego profesjonalizmu. Niestety, wiele osób widząc różnego rodzaju „obce” hasła oraz rozwiązania z autorskie wierzy w to, że przyniesie to nowe doświadczenie oraz wpłynie na rozwój osobisty. Oby! W swoim teście pomijam tego typu działania, chciałbym być praktyczny – wychodzę z pesymistycznego założenia, że oferta nie zawiera nic nowego a opatentowane rozwiązania są jedynie pochodną myśli Pana Forda.

To czego poszukiwałem a zarazem oczekiwałem od firm szkoleniowych to nowe narzędzia którymi można było by przyspieszyć pracę w obszarze planowania jak również metody pozwalające zwiększyć wskaźniki OTD, OTS na produkcji.
Przegląd dotyczył ofert wyszukanych przez wuja Google w zakresie dwóch pierwszych stron.

W większości przypadków oferty agregują się do kilku punktów które zostały wymienione powyżej. Co nam pozostaje więcej ? Zweryfikujmy oferty w rzeczywistości, co w noszą i jak rozwijają pracownika. Worek budżetowy rozwiązany …

Szkolenia czas zacząć

Co ciekawe, wszystkie szkolenia realizowane były przez Panów (czyżby w Operacjach brakowało Pań z doświadczeniem, a może brakuje Pań z doświadczeniem w szkoleniach?). Wizerunkowo pełen profesjonalizm – nienaganny garnitur, mocny uścisk dłoni na przywitanie, obiecujący wstęp, przedstawienie zasad szkolenia (różne podejścia Panów co do dyscypliny czasu: od akceptacji spóźnienia poprzez kary takie jak kawały, piosenki, gotówka). Czas trwania szkolenia od 1 do 3 dni. Na tym kończy się pełen profesjonalizm. Następnie przechodzimy do ciągłości slajdów i potoku słów, tak aby udało się zrealizować pełen zakres zagadnień wymienionych w ofercie. Rozpoczyna się wtedy pełna trudów walka uczestników z największą zmorą szkoleń – senność. Nurtujące pytania z zakresu planowania produkcji w chwilach pełnej koncentracji przebijają się do prelegenta, niestety lakoniczne i omijające zagadnienie odpowiedzi świadczą o tym że szkoleniowiec nie borykał się z podobnymi problemami – wyszukuje slajd który teoretycznie powinien rozwiązać problem jednakże rzeczywistość rzeczywistością a wiedza teoretyczna … szkoleniem.
Cykl szkoleń powtórzony kilkukrotnie z każdego wysunięte takie same wnioski, co więc z tym zrobić, jak nie popełnić tego samego problemu w nowym roku budżetowym?

Nowy rok przyniósł nowe podejście do planowania i przeprowadzenia tego typu szkoleń.

  1. Określenie matrycy umiejętności – dla Działu/Sekcji/Organizacji określa się matrycę kompetencji wraz z aktualnym poziomem i celem jaki ma pracownik osiągnąć.
  2. Zebranie wymagań szkoleniowych na bazie matrycy umiejętności
  3. Złożenie zapytania ofertowego zawierającego dodatkowe punkty:
    1. określenie przez firmę szkoleniową poziomu kompetencji pracowników dedykowanych na szkolenie
    2. zbadanie procesów wymaganych do przeprowadzenie szkolenia
    3. przykłady realizowane na bazie firmy zlecającej szkolenie
    4. szkolenie zakończyć się ma zauważanym efektem, tj. opracowane narzędzie przez uczestników szkolenia mające wpływ na ich pracę (efekt ma być uzgodniony przed podpisaniem umowy z firmą szkoleniową)
  4. Wybranie oferty
  5. Szkolenie planowanie produkcji

Co więcej pozostaje, do pracy.